Здравейте,

Благодаря Ви за интереса!

Радвам се, че ми давате възможност да споделя част от идеите, знанията и опита си. Да, по този начин споделям частица от себе си.

Всичко написано от мен тук има елемент на свързаност. Не съм изложил просто отделни теми. Не съм нахвърлял просто знания или опит по тема. Идеята ми е да споделя нещо повече, а то е една по-разширена моя визия за човешкото същество, за проблемите му и същността на някои важни елементи в него. Разбирайки ги, можем да си помогнем да се доближим до онова, което повечето от нас мечтаем, да сме щастливи.

Продължавам да пиша всяка седмица и ще бъда благодарен ако споделите мнението си по отделните теми! Това би ми помогнало да открия нови насоки за работа или мои грешки.

Бъдете щастливи!

Владимир Пожарашки

неделя, 23 ноември 2014 г.

Къде ми са детските книжки, кажи ми мой прашен сандък?





Къде ми са детските книжки,
кажи ми мой прашен сандък?
Закусиха сивите мишки
с вълшебните букви - язък!

Къде ми е класната стая,
къде е коравия чин,
а, б, в, тире, запетая,
забравих ги вече - амин!

А днес моят собствен наследник
извършва геройски бели.
Не съм се изгубил безследно
щом той ме повтаря, дали?

Пост на Росица Русева в Гугъл+ ме инспирира да напиша този материал. Част от публикуваните от нея снимки ме върнаха назад в детските ми години, когато съм бил същия. Никой не ме спираше да излизам и да общувам с когото си поискам. Било с децата от моят или друг квартал, било с деца от моето или някое съседно училище. Не ни организираха нищо, просто излизахме и играехме на каквото ни доуде на ум. Бяхме свободни да избираме къде и с кого. Е, трябваше да се приберем преди тъмно, с някои изключения, но затова пък бяхме свободни. 

И така всеки ден. Не ни се прибираше. Не искахме, бяхме ненаситни да сме заедно и да се радваме, да играем, да тичаме, да изследваме нови и нови предизвикателства. Не знаехме обаче, че ще свърши. Нямахме и идея. Всъщност на знаехме идеята на това прекрасно прекарано време заедно. Казах заедно. 

Да, така е, малко се натъжих и едновременно се зарадвах, извиквайки спомена за лицата, децата, игрите, глъчката и всичко това заедно. А идеята на това „заедно” беше да ни приготви за живота, за общуването като възрастни, за нещо по-сериозно, по-отговорно, по-творческо или по-продуктивно, може би по-стойностно. А дали всъщност е по-.......? 

Не зная, не съм убеден. Зная само че станахме наистина много „по-.......” във всичко. По-големи, по-сериозни, по-гневни, по-подтиснати, по-вгорчени, по-умислени, по-преценяващи, по-пресметливи, по-болни, по-защитаващи правата си, по-силни или слаби, по-............. . И всеки по своя начин.

Да, казах горе, че не знаехме тогава, че това, което беше нашият живот тогава, ще свърши. Въпросите са много, например какво свърши? И какво започна? Какво имахме и какво ни липсва? В какво се превърнахме и как го позволихме? За себе си, си дадох отговори на някои въпроси преди около 6 години. 


Преди години прочетох труда на Йохан Хьойзинха „Хомо луденс”/в превод – играещият човек/. Този труд промени значимо възгледите ми за човека. В предговора към книгата е написано”Играта е въплъщение и изражение на човешката природа такава, каквато е: материална и идеална, физическа и духовна, телесна и интелектуална.”, а надолу е посочена мисълта на Шилер:” „Защото, за да го кажем най-после веднъж, човекът играе само там, където е човек в пълното значение на думата, и е изцяло човек само там, където играе“.

Да, зная, че философията е трудно и досадно нещо, но все пак ще попитам отново: Не загубихме ли именно свободата, забавлението, изследването заедно. Не загубихме ли споделянето им именно заедно? Не загубихме ли най-важното? Играта. Ние, възрастните, сериозните, големите, умните, знаещите, можещите. И кой наистина е по мъдър, по-истински, по-открит, по-жив, ние или тези от снимките?

Да, бяхме такива деца. С обелени колена, кални, с топки в ръце, шумни, тичащи. Сега в моя квартал не виждам групички от играещи деца. Но затова пък, децата на познатите ми посягат веднага към таблета, лаптопа и е тихо, много тихо. Мноооого тихо. Питам се още, какво им причинихме пък на тези деца, сегашните? А какво сме способни да им причиним още? Къде е глъчката, играта, споделянето, къде е „заедно”? В училището? В спортната зала? Пред мониторите? Темата е дълга.


Колкото до отговора, той едва ли е в книгата на Хьойзинха. По-скоро си мисля, че той си е във всеки един от нас. Той е в детето-Аз. Него питайте!