Здравейте,

Благодаря Ви за интереса!

Радвам се, че ми давате възможност да споделя част от идеите, знанията и опита си. Да, по този начин споделям частица от себе си.

Всичко написано от мен тук има елемент на свързаност. Не съм изложил просто отделни теми. Не съм нахвърлял просто знания или опит по тема. Идеята ми е да споделя нещо повече, а то е една по-разширена моя визия за човешкото същество, за проблемите му и същността на някои важни елементи в него. Разбирайки ги, можем да си помогнем да се доближим до онова, което повечето от нас мечтаем, да сме щастливи.

Продължавам да пиша всяка седмица и ще бъда благодарен ако споделите мнението си по отделните теми! Това би ми помогнало да открия нови насоки за работа или мои грешки.

Бъдете щастливи!

Владимир Пожарашки

От проблема, през симптома и болестта до лечението - подходи





Много важно да разберем, че всичко, което се случва в живота ни е в причинно-следствена  връзка. Нищо не се появява в живота ни случайно. То е просто функция на нещо, което го е причинило. Това важи и за веригата проблем-симптом-болест. 

Най-честа практика в нашата западна цивилизация е, когато усетим болка, гадене, дискомфорт, страх, необяснима  тревожност, сърцебиене, задух, разтреперване, повишена температура, повръщаме или имаме каквито и да било други оплаквания да прибегнем до лечението им. Оплакването е проява на симптома, който имаме. Отиваме при лекар и според това оплакване-симптом, лекарят поставя диагноза и ни назначава лечение. 

Един симптом не винаги е основание за поставяне на диагноза, но диагнозата винаги кореспондира със съвременно медицинско знание за конкретна болест. Често са необходими няколко симптома, за да се постави диагноза, а самият процес по поставяне на диагноза е свързан е с изследвания, които целят да потвърдят в по-голям процент сигурност, работната диагноза на лекаря и да я превърнат в окончателна  или да я променят. Така по веригата, симптомите дават основание за диагноза, а диагнозата ги класифицира като добре позната и изучена конкретна болест. Как подхожда Западната медицинската наука?

В нея поставянето на точна диагноза и лечението и съгласно утвърдени актуални схеми е практика. Естествено лекаря преценява корекциите според индивида. Причините за заболяванията, механизмите за тяхното развитие, симптомите и връзките между тях са важна част от описателната страна на медицинското знание за всяка болест. На практика западният терапевтичен подход е  концентриран върху лечението на симптомите и механизмите за възникване на болестите, а на причините дотолкова,  доколкото са известни. 

Западната медицина е материалистична наука, която лекува конкретното. Тя вярва само на доказуеми, измерими факти, например изследвания и търси обяснението за причините на болестите в тъканите, клетките, биохимията, и други единствено обективно проучваеми сфери.  Този материалистичен подход обаче и пречи за търсене на дълбоките психични причини за болестта, които са неизмерими с уреди и изследвания. Хвърлят се огромни ресурси в проучването и описването на отделните болестни единици и в изработването на съответни и адекватни схеми на лечение. 

Поглеждайки назад във времето, в последните столетия в резултат на усилията на хилядите хора работещи в сферата на грижата за здравето и развитието на познанието за него, значително се е повишила средната продължителност на живота. Самите ние в големия процент от случаи можем да получим адекватна помощ по всяко време и при всякакви оплаквания и това е огромен шанс за бързо възстановяване на здравето, за личния ни комфорт. Започва интересното.

Големи са възможностите на съвременната Западна медицина, но са насочени в здравна помощ, която по своята същност е „външна” за  човека, интервенираща, тоест човека е пасивен, а лекуващия е активен. В общопознтия случай когато имам оплакване отивам на лекар, той ми поставя диагноза, написва ми рецепта, пия лекарства и симптома намалява или изчезва. Звучи бързо и лесно, но имам въпроси. Къде е моята отговорност към болестта ми, към себе си? И второ, какво правим с причината за нея? Ако не махна причината, а само симптома, няма ли той да се появи отново след време? Или да се измести в друг симптом? Като лекар мога да кажа, че съществена част от обучението ни е било  да сме отговорни, грижовни, активни. Но питам, като поемаме като лекуващи цялата отговорност за здравето на болния, не му ли вземаме правото да положи усилия и старания за връщане на собственото си здраве?  Добре, време и да се върнем към причинно-следствената верига проблем-симптом-болест, само че от друга гледна точка.  

Има и друг подход за работа с нея и лично аз по-скоро подхождам в практиката си така. Това е холистичният , Източният подход в терапията, който лекува цялото. Този подход също тръгва към проблема от частното, от симптома, но не свежда позицията на лекуващия до точна диагноза, а симптома се разглежда като динамично моментно състояние, функция на проблема. Това е отворен подход, в който се оценява общото състояние на болния - и телесно и психоемоционално и енергийно и разглежда човека като една динамично-променяща се система, в която състоянията/симптомите/ прехождат от едно в друго, и всяко моментно състояние е въпрос на моментен баланс в системата /болестта се разглежда като временно състояние на дисбаланс/, а всеки моментен баланс/дисбаланс подлежи на пребалансиране. Всъщност преминаването на динамичната система човек от болестно състояние в здраво състояние се разглежда като излекуване. И тук идва най-интересното.

Считам /коментирам моята терапевтична практика/, че поставянето на диагноза е нож с две остриета. От една страна имаме моментна яснота за състоянието, която дава възможност за адекватна и бърза „външна намеса” - от лекуващия, но от друга страна човешкото същество има склонност „да се хваща” за диагнози, които му обясняват нещо. Проблемът е, че моментната яснота /диагнозата/ подсъзнателно започва да служи като оправдание, за две неща. 

Първото явление е несъзнаваното оправдание „аз съм болен и имам нужда от лечение и чакам да ме лекуват”. Това оправдание автоматично,  „вади главния герой” от ролята на „главно действащо лице” и го поставя от активна в неактивна позиция. Така основната „битка е загубена” още в началото на търсенето на проблема благодарение на оправданието-диагноза. 

Втория проблем от поставянето на диагноза в психотерапевтичната практика се нарича вторична полза от болестта. Това е несъзнателна реакция на психиката, която търси чрез болестта ползата да  привлече вниманието и грижата на околните. Звучи доста изкривено нали? 

Да, но е така. Всеки от нас има нужда от внимание и когато не го намира по здравия начин, болестта е начин за получаването му, а официализираната от дипломиран специалист с диагноза  болест, е доста недвусмислен начин за доказването и пред околните. Така самият болен е загубен за собствената си кауза, за каузата на собственото си здраве. Странен ли ви се струва е този поглед към проблема ви и  поставената диагноза? 

С  разсъждения си относно двата метода в лечението, Западния предимно конкретен, точен, сравнително статичен и императивен и Източния, отворен, неконкретен и динамичен, неимперативен, поставих пред вас основните подходи  към причинната верига проблем-симптом-болест. Личното ми становище е, че не можем да се справим адекватно в тази причинно следствена верига, докато не стигнем до проблема и не го решим, а доказан от психосоматичната медицина е факта, че основните проблеми за нашето здраве са в нашата психика, в спомените, в начина по който възприемаме нещата в живота си и начина по който реагираме на тях. Ако питате кой подход за лечение предпочитам ще отговоря, предпочитам Интегративния подход/комбиниране на методи/ в лечението на болестта. Защо?

Западния подход е по-бърз, по-лесен, но работи „по-плитко” – работи предимно със симптома и диагнозата. Ползвам го, но в началото и то много внимателно, толкова колкото е необходимо.  

Холистичния подход е по-бавен, изисква повече усилия, но-работи по-дълбоко – предимно с причината и състоянията и лично аз предпочитам този подход като основен. Харесвам да работя със състоянията, търсейки причините. Мнението ми е, че не е правилно да се отрича нищо работещо. Просто е достатъчно да приемем възможностите му и да го ползваме, не забравяйки основното. 

Ако искаме истинско здраве е нужно да „извадим плевелите с корените”, а начинът ни на живот да съответства на принципите на Сътворението. Всичко друго са заблуди, коя от коя по-удачни или неудачни.